නව දිවියක ආරම්භය - විවාහය සහ ප්රේමය - Ai නිර්මානයක්
හැඳින්වීම
බුදුදහමට අනුව විවාහය, අනිත්යය
සහ විවාහ බිඳවැටීමේ හේතු — ආදරය, කැපවීම, ලෝභ-ද්වේශ-මෝහය සහ නූතන විද්යාත්මක
විවරණය සමග ගැඹුරු විග්රහයක්.
විවාහය විශ්වය තරමට සාධාරන අසාධාරන ද්විවිධ ක්රියාකාරිත්වයෙන්
පිරුනු අපූර්ව අවකාශයක් වූවත්, බුදුදහමට අනුව සියල්ල අනිත්යයි යන න්යායයට යටත්ය.
විවාහය මතුපිටට පවතින දෙයක් බවට පෙනුනත්, එසේ බව පෙන්වන්නට උත්සාහ කලත්, බොහෝ
විවාහ ඛේදජනක ලෙස නාමමාත්රිකව ලෝකය හමුවේ පවතියි. දිව්ය ලෝකයක්, පරමාදර්ශි ජීවිතයක්, වාසනාවන්ත කුටුම්භයක් ලෙස බාහිර ලෝකය හමුවේ මවන ප්රතිරූපය බහුතරයක් විවාහ ජීවිත තුල නොපවතින අතර, ලොවෙන් සැඟව ගිය, වෙනම වේදනාකාරී පීඩාකාරී මනෝභාවයක් ඒවා තුල පවතින බව නොරහසකි.
හිත නිවෙන සොඳුරු සමගියේ වටිනාකම - Ai නිර්මානයක්
විවාහ ජීවිතයක ස්වභාවය
වෙනස් පුද්ගලයන් දෙදෙනෙක් වෙනස් ජීවිත අපේක්ෂාවන් දෙකක් එකට යා කොට සම්මුතියක් තුල ගැඹුරු කායික මානසික සබඳතාවයක් සාදා ගැනීම විවාහ දිවියක මූලික අඩිතාලම වේ. ශක්තිමත් විවාහයකට අන්යෝන්ය ගෞරවය, සහයෝගය සහ ගැටළු එකට විසඳා ගැනීමට ඇති කැමැත්ත අවශ්ය වේ. ශාරාංශතව සඳහන් කරන්නේ නම්, ආදරය, සෙනෙහස, රැකවරණය, යැපීම, කායික අවශ්යතා සන්තර්පනය, පවුලක් ගොඩනැගීම, තනිකම පාලුව නැති කිරීම, ආර්ථික සහ භෞතික ලෝකය ගොඩනගාගැනීම සඳහා නිශ්චිත විශ්වාසදායි සහකරුවකු/ සහකාරියකගේ අවශ්යතාවය ඉටුකර ගැනීම සඳහා,
ගැඹුරු සම්බන්ධතාවය:
චිත්තවේගීය සමීපතාවයේ නව මට්ටමක්, කැපවීම සහ “මම” වෙනුවට "අපි" පිළිබඳ ශක්තිමත් හැඟීමක් වර්ධනය වේ. දෛණික ජීවිතයේ එතෙක් හුදෙකලාව තිබුනු කේවල චර්යාවන් විවාහය තුල බෙදාගත් චර්යාවන් බවට පත්වේ. නිදාගැනීමේ සිට ගෙදර දොරේ වැඩ සහ ආහාර සකස් කරගැනීම දක්වා වූ නව දෛනික රටා ස්ථාපිත කරනු ඇත. එකට ජීවිතයක් ගොඩනඟා ගැනීමේදී සහ විශාල හා කුඩා අවස්ථාවන් ඇතුළුව ජීවිතයේ සියලුම අවස්ථාවන් සඳහා සහකරුවෙකු සිටීමේදී අද්විතීය ප්රීතියක් ඇත. ලිංගික සමීපත්වය සහ චිත්තවේගීය සමීපත්වය විවාහ සම්බන්ධතාවයක කේන්ද්රීය කොටස් වේ.
බුදුදහමට අනුව විවාහය තුලද අනිත්ය ස්වභාවය සහ වෙනස්වීමේ ගැටළු
විවාහ ජීවිතයක තුල වුවද ඕනෑම අයෙක් අපේක්ෂා කරන්නේ නොනැසී තිබෙන සතුට සහ තෘප්තියයි. බුදුදහමට අනුව විශ්වයේ කිසිවක් සදාකාලික නැත. එය අනිත්යය ස්වභාවය යැයි බුදුදහම සඳහන් කරයි. යමක් අනිත්ය වන්නේ හේතුවක් ඇතිවය. එනම් පවතින ස්වභාවය වෙනත් විපරිනාමීය ලක්ෂණ පෙන්නුම් කරන අවස්ථාවට බුදුදහම දුක්ඛ යැයි සඳහන් කරයි. දුක්ඛය හෙවත් විපරිනාමය සිදුවන්නේ යමක් පවතින ස්වභාවයට අයත් හේතූන් ගේ මුල් ස්වභාවය වෙනස්වීම අනුවය. එයටද හේතූන් ඇති බව බුදුදහමේ හේතුඵල විග්රහයෙන් පෙන්වයි.
අසමගියේ ඇරඹුම - නිදියහන ගිනි ගනියි - Ai නිර්මානයක්
විපරිනාමයට හේතු
කාලයේ ගතිකත්වය අනුව බොහෝ දේ වෙනස් වේ. යම් යම් දේ කෙරෙහි මිනිසා මනසින් දී ඇති ආරම්භක වටිනාකම කාලයට අනුව වෙනස්වී යයි. සතුට හෝ නොසතුට ඇති වන්නේ එම මනසින් දී ඇති වටිනාකම් වල වෙනස අනුවය. වටිනාකම් වල වෙනස මත හොඳ නරක බවටද, රස නීරස බවටද, තෘප්තිය අතෘප්තිය බවටද පත්වේ. වටිනාකම් දිනෙන් දින වෙනස් වන්නේ බාහිර හේතු නිසා නොව බුදුදහමට අනුව වේදනා සංඥා සහ සංඛාර යන ත්රිත්වය විසින් මනස තුල ගොඩනගන ලද ප්රතිබිම්භය මතය. එකී සියලු ප්රතිබිම්බයන් වලට මූල හේතු වන්නේ මනස තුල පවතින ලෝභ ද්වේශ මෝහ නම් තත්වයන් බව බුදු දහම උගන්වයි. ඒ නිසා හේතූන්ගේ අඛන්ඩ දාමයක් නිසා වටිනාකම් අඩුවැඩි වීම් නිරන්තර පවතින බවත් ආශාවන් පිලිබඳව ලෝභ ද්වේශ මෝහ යම්තාක් මනසේ පවතී නම් ඊට සාපේක්ෂව වටිනාකම් ගොඩ නැගෙන බවත් බුදුදහම අවධාරණය කරයි.
විවාහය ගින්නක් වූ විට අඹුසැමියන් දැවී යයි. - Ai නිර්මානයක්
විවාහයක් බිඳ වැටෙන හේතු - නූතන මනෝ විද්යාත්මක සමාජීය ඇසින්
බුදුදහමේ මනස පිළිබඳ විග්රහය, විවාහ බිඳවැටීමට තුඩු දෙන නූතන හේතු සමඟ විස්මයජනක ලෙස ගැලපේ. පර්යේෂණ මගින් හඳුනාගෙන ඇති ප්රධාන හේතු කිහිපයක් මෙසේය:
1. අවිශ්වාසය හා අනියම් සබඳතා (Infidelity & Extramarital Affairs): විශ්වාසය, එකිනෙකාට කැපවීමේ බන්ධනයේ හරය වන අතර එය බිඳ වැටුණහොත් බරපතල අහිතකර බලපෑමක් ඇති කරයි.
2. සන්නිවේදනයේ අඩුපාඩුකම් (Lack of Communication & Constant Arguing): චිත්තවේගීය අවශ්යතා නොසලකා හැරීම, නිරන්තර තර්ක, සහ සුහද සංවාදයක අපොහොසත් වීම ඈත් වීමට මඟ පාදයි.
3. ආර්ථික ගැටළු (Financial Problems): මුදල් කළමනාකරණය, ණය, හෝ ආදායම් අසමතුලිතතාවය තීව්ර ආතතියක් ඇති කරයි.
4. ලිංගික නොගැලපීම (Sexual Incompatibility): ලිංගික අවශ්යතා හඳුනා නොගැනීම හෝ නොගැලපීම, චිත්තවේගීය සමීපතාවයෙන් දුරස් කරයි.
5. ගෘහස්ථ හිංසනය (Domestic Violence): භෞතික හෝ මානසික අපයෝජනය යනු කිසිසේත්ම අවසන් කළ නොහැකි සීමාවක උල්ලංඝනය කිරීමකි.
6. යථාර්ථවාදී නොවන අපේක්ෂා (Unrealistic Expectations): සෑම විටම සතුටු සහගත විය යුතු යැයි සිතීම, හෝ සහකරුවා "සම්පූර්ණ" විය යුතු යැයි බලාපොරොත්තු වීම, යථාර්ථයේදී අතෘප්තිය ඇති කරයි.
7. මත්ද්රව්ය අනිසි භාවිතය (Substance Abuse): මත්පැන් හෝ මත්ද්රව්ය මගින් විවාහ ජීවිතයට හානි පමුණුවයි.
8. කාමුක දර්ශන වලට ඇබ්බැහි වීම (Addiction to Pornography): මෙය යථාර්ථවාදී නොවන අපේක්ෂා ඇති කරවා තම සහකරු/සහකාරිය සමඟ වූ සමීපතාවයට හානි පමුණුවනු ඇත.
9. අවංකභාවය සහ විශ්වාසය බිඳ වැටීම.
බුදුදහම තුළ සැමියා සහ බිරිඳගේ යුතුකම්: සිගාලෝවාද සූත්රය අනුව
විවාහය සාර්ථක කර ගැනීම සඳහා බුදුදහම ඉතා පැහැදිලි මාර්ගෝපදේශ ලබා දෙයි. සිගාලෝවාද සූත්රය තුළ, භාර්යාව-ස්වාමිපුරුෂයාගේ අන්යෝන්ය යුතුකම් පහක් පහක් ලෙස දක්වා ඇත.
සැමියාගෙන් බිරිඳට ඉටුවිය යුතු යුතුකම්:
1. සම්මානනාය: බිරිඳට ආදරය, ගෞරවයෙන් සම්මානයෙන් කටයුතු කිරීම.
2. අනවමානනාය: බිරිඳ කිසිදා අවමානයට හෝ නින්දාවට පත් නොකිරීම.
3. අනතිචාරියාය: තම බිරිඳ හැර වෙනත් ස්ත්රීන් කෙරෙහි අනියම් සබඳතා නොපැවැත්වීම.
4. ඉස්සරියවොස්සග්ගෙන: ගෙයි සම්පත් කළමනාකරණයේ බලය ඇයට පවරා දීම.
5. අලංකාරානුප්පදානෙන: ඇය සතුටු කිරීම සඳහා ඇයට අවශ්ය ආභරණ හා ඇඳුම් ලබා දීම.
බිරිඳගෙන් සැමියාට ඉටුවිය යුතු යුතුකම්:
1. සුසංවිහිතකම්මන්තා ච හොති: නිසි කලට හා වේලාවට පවුලේ කටයුතු සංවිධානය කිරීම.
2. සංගහිතපරිජනාව: ස්වාමියාගේ මිතුරන්, ඥාතීන් සේවකයන්ට සංග්රහ කිරීම.
3. අනතිචාරිනී ච: තම සැමියා හැර වෙනත් පුරුෂයෙකු නොපැතීම.
4. සම්භතඤ්ච අනුරක්ඛතී: සැමියා උපයන ධනය නිකරුණේ වියදම් නොකර ආරක්ෂා කර ගැනීම.
5. දක්ඛා ච හොති අනලසා සබ්බකිච්චෙසු: කම්මැලි නොවී සියලුම කටයුතුවල දක්ෂතාවයෙන් උනන්දුවෙන් නියැලීම.
මෙම යුතුකම් අන්යෝන්යතාවය, වගකීම, ගෞරවය මත පදනම් වී ඇත. එක් පාර්ශ්වයක් මෙම යුතුකම් ඉටු නොකරන විට, විවාහයේ සමතුලිතතාවය අස්ථාවර වේ.
සැබෑ විවාහයේ හෘදයාංගම සෙනෙහස - Ai නිර්මානයක්බුදුදහමේ දක්වන විවාහක බිරින්දෑවරුන් හත් වර්ගය: සප්තභාර්යා සූත්රය
අංගුත්තර නිකායේ ඇති සප්තභාර්යා සූත්රය විවාහක ස්ත්රීන්ගේ චරිත රටා හත් ආකාරයක් ලෙස පෙන්වා දෙයි. මෙය සහකරුවකුගේ දෘෂ්ටිකෝණයෙන් ගත්තද, එය සාමාන්ය මානව ස්වභාවය පිළිබිඹු කරයි.
1. වධක භාර්යාව: දුෂ්ට සිතැති, කරුණාව රහිත, පරපුරුෂයන් පසුපස යන, සැමියාගේ ධනය විනාශ කරන.
2. චෝර භාර්යාව: සැමියා උපයන ධනයෙන් සොරකම් කරන.
3. අරිය භාර්යාව: කම්මැලි, ආහාරයෙහි ගිජු, රළු ස්වභාවයෙන් යුත්, සැමියාට වචනයෙන් රවටන.
4. මාතෘ භාර්යාව: සැමියාට මවක් මෙන් හිතකර, ඔහුගේ ධනය ආරක්ෂා කරන, සැලකිල්ලෙන් යුත්.
5. භගිනි භාර්යාව: සැමියාට වැඩිමහල් සොහොයුරියක මෙන් ගෞරවයෙන් 及 ලජ්ජාවෙන් කටයුතු කරන.
6. සඛි භාර්යාව: සැමියාට සැබෑ යහළුවකු මෙන්, සුහදව පිළිගන්නා, කුලය රකින පතිවත ඇත්තිය.
7. දාසී භාර්යාව: සැමියා කෝප වුවද, පහර දුන්නද, ඔහු කෙරෙහි දුෂ්ඨ සිතක් නොමැතිව, ඉවසිලිවන්තව සමාව දෙන බිරිඳ.
මෙම වර්ගීකරණය, විවාහයක ගතිකත්වය තේරුම් ගැනීමට එක් එක් සහකරුගේ චරිතය විවාහයේ සාර්ථකතාවයට කෙසේ බලපානද යන්න අවබෝධ කර ගැනීමට උපකාරී වේ.
නිගමනය: කැපවීමේ සහ අවබෝධයේ මාර්ගය
විවාහය යනු අනිත්ය ලෝකයේ අනිත්ය සබඳතාවකි. එහි ආරම්භක උණුසුම හා ප්රේමය කාලයත් සමග වෙනස් විය හැකිය. බුදුදහම මෙම වෙනස්වීම් පිළිගන්නා අතර, ඒ හා සමඟින් ජීවත් වීමට අවශ්ය ප්රඥාව කරුණාව ලබා දෙයි.
විවාහයක් අපායක් වැනි දුක්ඛිත තත්ත්වයකට පත් වීම ඇත්තෙන්ම ඛේදජනකය. එසේ වූවද, කැපවීම, අන්යෝන්ය ගෞරවය, එකිනෙකා තේරුම් ගැනීම වැනි ගුණාංග මගින්, මෙම අනිත්යතාවය තුළින් පවා වටිනා ශක්තිමත් සබඳතාවයක් ගොඩනගා ගත හැකිය. බුදුදහමේ මාර්ගය අපට උගන්වන්නේ, බාහිර තත්ත්වයන් වෙනුවට, අපගේ අභ්යන්තර ප්රතිචාර – ලෝභ, ද්වේෂ, මෝහ යන ආස්රව වලින් මිදී, ප්රඥාවෙන් කරුණාවෙන් ජීවත් වීමට ය. එයයි සැබෑ සාර්ථකත්වය.
මූලාශ්ර / References:
· සිගාලෝවාද සූත්රය - දීඝ නිකාය
· සප්තභාර්යා සූත්රය - අංගුත්තර නිකාය
· American Psychological Association (APA) - Marriage & Divorce Statistics





No comments:
Post a Comment